Refleksologi dan adrenal

Refleksologi dan adrenal

Jika anda pernah meragui apa yang kedua-dua kecil "Endokrin Sistem Kelenjar" boleh dilakukan, hanya menonton berita kadang-kadang.

Bila-bila masa anda mendengar beberapa tajuk heroik - "" Bomba Rush ke Bangunan Burning ", atau" Ibu Lifts Kereta off kanak-kanak terperangkap "... kelenjar adrenal terbabit (seperti dalam perbuatan kekuatan dan stamina serta benar-benar super manusia).

Mari kita lihat pada organ-organ ini menakjubkan badan, dan kemudian kita akan bercakap tentang titik refleksologi refleks mereka.

Kelenjar adrenal (juga dikenali sebagai kelenjar suprarenal) adalah kelenjar endokrin berbentuk bintang yang terletak di atas buah pinggang. Mereka adalah terutamanya bertanggungjawab untuk mengawal selia tindak balas tekanan melalui sintesis kortikosteroid dan catecholamines, termasuk kortisol dan adrenalin, masing-masing.

Anatomi dan fungsi

Anatomi, kelenjar adrenal kami terletak di dalam rongga abdomen terletak di atas buah pinggang, khusus kepada aspek anterosuperior mereka. Mereka juga dikelilingi oleh kapsul adipos dan fascia buah pinggang. Terdapat di peringkat vertebra toraks ke-12, mereka mendapat bekalan darah daripada arteri adrenal.

Kelenjar adrenal dipisahkan kepada dua struktur yang berbeza, kedua-duanya menerima input peraturan dari sistem saraf:

Sumsum belakang adrenal

The sumsum belakang adrenal terdiri daripada rakyat jelata neuron yang merupakan sebahagian daripada cawangan bersimpati sistem saraf autonomik. Bukannya melepaskan neurotransmiter mereka pada satu sinaps, neuron ini melepaskan mereka ke dalam darah. Oleh itu, walaupun sebahagian daripada sistem saraf, fungsi sumsum belakang adrenal sebagai kelenjar endokrin.

Siaran sumsum belakang adrenal:

o adrenalin (juga dipanggil adrenalina) dan

o noradrenalin (juga dipanggil norepinephrine)

Siaran adrenalin dan noradrenalin dicetuskan oleh rangsangan saraf sebagai tindak balas kepada tekanan fizikal atau mental.

Antara kesan ialah:

o meningkatkan kadar dan kekuatan degupan jantung yang menyebabkan tekanan darah meningkat;

o darah shunted dari kulit dan visera kepada otot rangka, arteri koronari, hati, dan otak;

o kenaikan gula dalam darah;

o meningkatkan kadar metabolik;

o mengembangkan bronkus;

o murid membesar;

o rambut berdiri pada akhir ("seram sejuk");

o masa pembekuan darah dikurangkan;

o meningkatkan rembesan ACTH dari lobus anterior pituitari.

Kesemua kesan-kesan ini menyediakan badan untuk mengambil tindakan segera dan bertenaga!

Korteks adrenal

Menggunakan kolesterol sebagai bahan permulaan, sel-sel korteks adrenal merembeskan pelbagai hormon steroid.

Tersebut terbahagi kepada tiga kelas:

1. glukokortikoid (mis kortisol)

The glukokortikoid mendapatkan nama mereka dari kesan mereka meningkatkan tahap gula darah (glukosa). Salah satu cara yang mereka lakukan ini adalah dengan merangsang gluconeogenesis di dalam hati: penukaran lemak dan protein ke dalam metabolit perantaraan yang akhirnya ditukar menjadi glukosa.

The glukokortikoid paling banyak adalah kortisol (juga dipanggil hydrocortisone).

Kortisol dan glukokortikoid lain juga mempunyai kesan anti-radang yang kuat pada badan. Mereka menekan tindak balas imun, terutamanya sel-pengantara tindak balas imun.

Atas sebab ini glukokortikoid digunakan secara meluas dalam terapi:

o untuk mengurangkan kerosakan keradangan artritis reumatoid dan lain-lain

penyakit autoimun

o untuk menghalang penolakan organ dipindahkan

o untuk mengawal asma

2. Mineralocorticoids (mis aldosterone)

The mineralocorticoids mendapatkan nama mereka dari kesan mereka ke atas metabolisme mineral. Yang paling penting daripada mereka adalah aldosterone steroid.

Aldosterone bertindak ke atas buah pinggang menggalakkan penyerapan semula ion natrium (Na +) ke dalam darah. Air berikut garam dan ini membantu mengekalkan tekanan darah yang normal.

Aldosterone juga

o bertindak ke atas kelenjar peluh untuk mengurangkan kehilangan natrium dalam peluh;

o bertindak ke atas sel-sel rasa untuk meningkatkan sensitiviti selera sumber natrium.

3. Androgen (mis testosteron)

Korteks adrenal merembeskan prekursor kepada androgen seperti testosteron.

Bagi lelaki seksual matang, sumber ini begitu banyak lebih rendah daripada testis yang ia mungkin penting fisiologi sedikit. Walau bagaimanapun, pengeluaran yang berlebihan androgen adrenal boleh menyebabkan akil baligh pra-matang dalam kanak-kanak lelaki muda.

Bagi wanita, korteks adrenal adalah sumber utama androgen. Hypersecretion mereka boleh menghasilkan corak maskulin bulu badan dan pemberhentian haid.

Melawan-atau-penerbangan sambutan

Sambutan perjuangan atau penerbangan, juga dikenali sebagai ketakutan, perjuangan atau respons penerbangan, hyperarousal atau tindak balas tekanan akut. Kami bertindak balas kepada ancaman dengan pelepasan am sistem saraf simpatetik, penyebuan haiwan untuk memadam atau melarikan diri. Thisactivation dikaitkan dengan tindakan fisiologi spesifik dalam sistem, secara langsung dan tidak langsung melalui pembebasan adrenalina (adrenalin) dan sebahagian norepinephrine kurang dari medulla kelenjar adrenal.

Satu "Adrenaline Rush" ertinya suatu aktiviti kelenjar adrenal dalam jawapan Fight atau penerbangan, apabila ia melepaskan adrenalin (Epinephrine). A adrenalin hyper kronik adalah gejala biasa gangguan kebimbangan.

Oleh itu, banyak yang dimasukkan ke dalam apa-apa pakej kecil!

Dan, apa yang dimaksudkan dengan refleksologi?

Jika anda mempunyai pelanggan yang yang tertekan, cemas, bekerja terlalu keras, terlalu letih atau yang hanya tinggal di New York City - anda mungkin akan melihat "perubahan dalam tekstur tisu" di sekitar kelenjar adrenal refleks pada kaki (ia mungkin akan menjadi sensitif pada kawasan tangan refleks juga - tidak flex terlalu keras di sana - dan bukan bekerja ke dalam mata secara beransur-ansur).

Baik kita tahu tekanan yang s faktor yang besar dalam kehidupan seharian kita, tetapi apabila ada yang tekanan ditambah kerana isu-isu emosi, isu-isu kesihatan, isu-isu kehidupan harian ... Sekarang, yang tidak dapat menggunakan sedikit sokongan.

Tugas pertama kami adalah untuk mencari titik refleks:

Pada kaki yang "Adrenal Gland Reflex" terletak pada aci sisi metatarsal 1, berhampiran dengan asas. Yang meletakkan ia (menegak) antara metatarsals satu dan 2 dan (mendatar) kira-kira setengah jalan di antara pinggang dan mercu tanda garis diafragma refleks.

Biasanya anda tidak boleh ketinggalan. Ada sering perubahan BESAR dalam tekstur tisu! Sekarang, tidak fikir anda mati jika anda mendapati ia menjadi sakit di kaki anda.

Ingat ia adalah satu "panggilan untuk tenaga" dan bukan penyakit yang disahkan.

Walau bagaimanapun, ia adalah demi kepentingan terbaik pelanggan anda untuk menghabiskan masa TLC sedikit di titik refleks. Roll ke dalam atau memegang stabil. Adakah terdapat satu cara yang lebih baik daripada yang lain untuk bekerja bahawa titik sedikit ... mungkin, tetapi ia bukan kerana "Profesor" "berkata demikian ia adalah apa yang memerlukan tisu - jadi" mendengar "kepada tisu.

Saya suka bekerja mengenai hal ini refleks dan jangan terkejut jika anda mendapati ia juga boleh didapati di zon refleks lain.

Apa lagi yang boleh anda lakukan?

A perangsang adrenal besar adalah kafein. Ia akan meningkatkan pengeluaran hormon tekanan yang berkaitan dan ia memastikan badan dalam berterusan, dan tidak perlu, keadaan tekanan - yang boleh tekanan adrenal bersama-sama dengan organ-organ dan kelenjar lain. Jika ini berterusan terlalu lama, anda mungkin akan melihat gejala-gejala lain seperti keletihan, cepat marah, alahan, tidak dapat tidur dan ... dan ketidakupayaan untuk menghadapi tekanan. Tidak menyeronokkan.

Sentiasa periksa dengan profesional sebelum merawat diri anda (dan tidak berfikir tentang melayan orang lain melainkan jika anda seorang doktor). Sesetengah teks bantu diri mengatakan bahawa jumlah yang kecil likuoris bantuan dengan bertindak sebagai perencat semula pengambilan untuk adrenalin. Tetapi, terlalu banyak likuoris boleh meningkatkan hormon lain, jadi hanya gunakan dalam kuantiti yang kecil.

Selain daripada refleksologi, salah satu cara yang paling selamat dan paling berkesan untuk memerangi tekanan yang datang ke fikiran adalah meditasi.

Ada banyak lagi yang saya ingin berkongsi mengenai topik ini, jadi mencari ansuran seterusnya, akan datang tidak lama lagi.

Berikut adalah petikan oleh Rachel Carson, yang merumuskan perspektif penting untuk kesejahteraan:

"Mereka yang merenung keindahan bumi mencari rizab kekuatan yang akan bertahan selagi hayat masih ada."

Tidak ada komentar:

Posting Komentar